Personvern
Om personvern på våre nettsider:
Informasjon om besøk på våre nettsider blir logget anonymt. Loggene inneholder ikke personidentifiserbare opplysninger, men benyttes til statistikk som hjelper oss i arbeidet med å gjøre vårt nettsted funksjonelt og brukervennlig. Til formålet benyttes informasjonskapsler (”cookies”), fra Yahoo! og Google. Informasjonskapsler benyttes på de fleste nettsteder, og er små tekstfiler som lagres av nettleseren (Internet explorer, Firefox eller annet) på din PC. ”Elektroniske bilder” er usynlige grafikkelementer som i dette tilfellet leses fra Yahoos nettsted, og brukes til måling av trafikk på nettstedet. Yahoo!s retningslinjer for personvern gir deg rett til å nekte oss i å bruke disse besøksdataene. Bruk denne linken dersom du vil reservere deg mot vår bruk av anonyme data. Merk at du må gjenta operasjonene dersom du går inn på nettsidene fra en annen datamaskin, eller sletter informasjonskapsler i nettleseren du benytter.
En informasjonskapsel er en begrenset datamengde som blir sendt til din browser fra en webside-server og lagret på din computers hard drive. Yahoo! og Google bruker informasjonskapsler til å utføre flere forskjellige funksjoner på deres nettverk av hjemmesider. Kundetilpassede tjenester og personlige funksjoner kan bli tilbudt mye enklere ved bruk av informasjonskapsler.
Om Google informasjonskapsel for DoubleClick DART:
- Google, som tredjepartsleverandør, bruker informasjonskapsler til å vise annonser på nettstedet.
- Googles bruk av informasjonskapselen for DART lgjør at de kan vise annonser til brukere basert på dine besøk på egne og andre nettsteder på Internett.
- Brukere kan velge bort bruken av DART-informasjonskapselen ved å gå til retningslinjene for personvern for Googles annonse- og innholdsnettverk.
Hva er interessebasert annonsering?
Med interessebasert annonsering kan annonsører nå brukere basert på deres interesser (f.eks. sportsfanatikere), og vise dem annonser basert på brukernes tidligere interaksjon med dem, slik som besøk på annonsørenes nettsteder. Annonseinnstillingsbehandling lar brukere vise og redigere egne interessekategorier som et komplement til interessebasert annonsering..
Informasjonskapsler (cookies): Om informasjonskapsler
En informasjonskapsel er en liten fil som inneholder en rekke tegn som sendes til datamaskinen når du besøker et nettsted. Hos Google brukes informasjonskapsler til å forbedre kvaliteten til tjenesten deres, og til å bedre forstå hvordan personer samhandler med Google. Hvis du har egen Google-konto må du aktivere informasjonskapsler for å bruke kontoen din.
Lær hvordan du aktiverer informasjonskapsler i nettleseren, og les Googles retningslinjer for personvern for mer informasjon om informasjonskapsler.
Informasjonskapsler (cookies): Endre personverninnstillinger
Hvis nettleserens personverninnstillinger er satt til Høy, kan det hende du ikke får tilgang til Google-kontoer. Du kan løse dette problemet ved å legge til www.google.no i nettleserens liste over tillatte nettsteder.
Slik legger du til tillatte nettsteder i Microsoft Internet Explorer (IE):
- Gå til Verktøy-menyen og velg Alternativer for Internett.
- Klikk fanen Personvern.
- Klikk knappen Nettsteder ..., og skriv www.google.no i delen Adresse til nettsted.
- Klikk Tillat.
- Klikk OK.
Slik legger du til tillatte nettsteder i Mozilla Firefox:
- Gå til Verktøy-menyen og velg Alternativer.
- Klikk fanen Personvern.
- Klikk Unntak, og skriv www.google.no i delen Adresse til nettsted.
- Klikk Tillat.
- Klikk OK.
Hvis du får tilgang til Google-kontoer bak en brannmur, en proxy-server eller et antivirusprogram, må du midlertidig deaktivere programmet og prøve å logge deg på Google-kontoer. Hvis deaktivering av dette programmet løser problemet, er det sannsynligvis programvaren som er årsaken til problemet.
Vi foreslår at du sjekker den elektroniske brukerstøtten for dette programmet for å finne ut hvorfor det hindrer tilgangen til Google-kontoen din.
Merk: Hvis du bruker en jobb-PC, kan problemet være relatert til bedriftens sikkerhetsinnstillinger for datamaskinen. Vi anbefaler at du kontakter systemadministratoren
Slette
Hvis nettleseren du bruker eller en side du viser har problemer, kan du prøve å tømme nettleserens buffer først. Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve å fjerne informasjonskapslene.
Instruksjonene om hvordan du tømmer bufferen og fjerner informasjonskapslene kan variere for hver nettleser og -versjon. Nedenfor finner du fremgangsmåter for flere vanlige nettlesere og -versjoner. Du begynner med å velge den nettleseren du bruker:
Google Chrome
Microsoft Internet Explorer
Hvis du vil finne ut hvilken versjon av Internet Explorer du har, kan du klikke «Hjelp» og deretter «Om Internet Explorer».Hvis du ikke ser Hjelp-menyen, trykker du Alt-tasten på tastaturet for å vise menyene.
1) Hurtigbuffer. Prøv først å tømme nettleserens buffer for versjonen du bruker:
Internet Explorer 7
- Klikk Verktøy-menyen. Hvis du ikke ser menyen, trykker du Alt-tasten på tastaturet for å vise menyene.
- Velg Slett logg.
- Klikk Slett filer.
- Klikk Ja i bekreftelsesvinduet.
- Klikk Lukk.
Merk: Det kan ta flere minutter før bufferloggen er slettet.
Internet Explorer 6.x
- Klikk Verktøy-menyen.
- Velg Alternativer for Internett.
- Klikk fanen Generelt.
- Klikk Slett filer.
- Klikk OK i bekreftelsesvinduet.
- Klikk OK i vinduet Alternativer for Internett for å avslutte.
Merk: Det kan ta flere minutter før bufferloggen er slettet.
2) Informasjonskapsler. Hvis det ikke hjelper å tømme bufferen, kan du prøve å slette informasjonskapslene.
Viktig!Hvis du sletter informasjonskapslene, kan dette løse problemet, men du fjerner samtidig lagrede innstillinger for nettsteder som du tidligere har besøkt.
Internet Explorer 7.x
- Klikk Verktøy-menyen. Hvis du ikke ser menyen, trykker du Alt-tasten på tastaturet for å vise menyene.
- Klikk Slett informasjonskapsler.
- Klikk Ja i bekreftelsesvinduet.
- Klikk Lukk.
Internet Explorer 6.x
- Klikk Verktøy-menyen.
- Velg Alternativer for Internett.
- Klikk fanen Generelt.
- Klikk Slett informasjonskapsler.
- Klikk OK i bekreftelsesvinduet.
- Klikk OK i vinduet Alternativer for Internett for å avslutte.
Mozilla Firefox
Hvis du vil finne ut hvilken versjon av Firefox du har i Windows, kan du klikke «Hjelp» og deretter «Om Mozilla Firefox».På Mac OS X klikker du «Firefox», og deretter «Om Mozilla Firefox».
1) Hurtigbuffer. Prøv først å tømme nettleserens buffer for versjonen du bruker:
Firefox 3.x for Windows
- Klikk Verktøy-menyen.
- Velg Fjern private data.
- Merk av for Hurtigbuffer.
- Klikk Fjern private data nå.
Firefox 3.x for Mac OS X
- Klikk Firefox-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Velg Avansert.
- Klikk fanen Nettverk.
- Klikk Slett nå under Frakoblet lagring.
- Klikk OK.
Firefox 2.x for Windows
- Klikk Verktøy-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Velg Avansert.
- Klikk fanen Nettverk.
- Klikk Slett nå under Hurtigbuffer.
- Klikk OK.
Firefox 2.x for Mac OS X
- Klikk Firefox-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Velg Avansert.
- Klikk fanen Nettverk.
- Klikk Slett nå under Hurtigbuffer.
- Klikk OK.
2) Informasjonskapsler. Hvis det ikke hjelper å tømme bufferen, kan du prøve å slette informasjonskapslene.
Viktig!Hvis du sletter informasjonskapslene, kan dette løse problemet, men du fjerner samtidig lagrede innstillinger for nettsteder som du tidligere har besøkt.
Firefox 3.x for Windows
- I Firefox, klikk Verktøy-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Klikk Personvern.
- Klikk Vis informasjonskapsler under Informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle informasjonskapsler i dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke Alternativer.
Firefox 3.x for Mac OS X
- Klikk Firefox-menyen.
- Klikk Innstillinger.
- Klikk Personvern.
- Klikk Vis informasjonskapsler under Informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle informasjonskapsler i dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke Innstillinger.
Firefox 2.x for Windows
- I Firefox, klikk Verktøy-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Klikk Personvern.
- Klikk Vis informasjonskapsler under Informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle informasjonskapsler i dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke Alternativer.
Firefox 2.x for Mac OS X
- Klikk Firefox-menyen.
- Klikk Innstillinger.
- Klikk Personvern.
- Klikk Vis informasjonskapsler under Informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle informasjonskapsler i dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke dialogboksen Informasjonskapsler.
- Klikk OK for å lukke Innstillinger.
Apple Safari
Hvis du vil finne ut hvilken versjon av Safari du har på Mac OS X, kan du klikke «Safari» og deretter «Om Safari».På Windows klikker du «Hjelp», og deretter «Om Safari».
1) Hurtigbuffer. Prøv først å tømme nettleserens buffer for versjonen du bruker:
Safari 3.x for Mac OS X
- Klikk Safari-menyen.
- Velg Tøm buffer.
- Klikk Tøm.
Safari 3.x for Windows
- Klikk Rediger-menyen.
- Velg Tøm buffer.
- Klikk Tøm.
2) Informasjonskapsler. Hvis det ikke hjelper å tømme bufferen, kan du prøve å slette informasjonskapslene.
Viktig!Hvis du sletter informasjonskapslene, kan dette løse problemet, men du fjerner samtidig lagrede innstillinger for nettsteder som du tidligere har besøkt.
Safari 3.x for Mac OS X
- Klikk Rediger-menyen.
- Klikk Innstillinger.
- Klikk Sikkerhet.
- Klikk Vis informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle.
- Klikk Ferdig.
- Lukk dialogboksen Innstillinger.
Safari 3.x for Windows
- Klikk Safari-menyen.
- Velg Innstillinger.
- Klikk Sikkerhet.
- Klikk Vis informasjonskapsler.
- Klikk Fjern alle.
- Klikk Ferdig for å lukke listen over informasjonskapsler.
- Lukk dialogboksen Innstillinger.
Opera
Hvis du vil finne ut hvilken versjon av Opera du har i Windows, kan du klikke «Hjelp» og deretter «Om Opera».På Mac OS X klikker du «Opera», og deretter «Om Opera».
1) Hurtigbuffer. Prøv først å tømme nettleserens buffer for versjonen du bruker:
Opera 9.x for Windows
- I Opera, klikk Verktøy-menyen.
- Klikk Innstillinger.
- Velg fanen Avansert.
- Klikk Historikk i den venstre kolonnen.
- Klikk Tøm nå under Mellomlager på disk.
- Klikk OK for å lukke Innstillinger.
Opera 9.x for Mac OS X
- I Opera, klikk Opera-menyen.
- Klikk Innstillinger.
- Klikk fanen Avansert.
- Klikk Historikk i den venstre kolonnen.
- Klikk Tøm nå under Mellomlager på disk.
- Klikk OK for å lukke Innstillinger.
2) Informasjonskapsler. Hvis det ikke hjelper å tømme bufferen, kan du prøve å slette informasjonskapslene.
Viktig!Hvis du sletter informasjonskapslene, kan dette løse problemet, men du fjerner samtidig lagrede innstillinger for nettsteder som du tidligere har besøkt.
Opera 9.x for Windows
- I Opera, klikk Verktøy-menyen.
- Klikk Slett private data.
- Klikk Detaljer.
- Velg Slett alle infokapsler.
- Fjern merkingen ved siden av de andre alternativene du ikke vil slette.
- Klikk Slett.
Opera 9.x for Mac OS X
- I Opera, klikk Opera-menyen.
- Klikk Slett private data.
- Klikk Detaljer.
- Velg Slett alle infokapsler.
- Fjern merkingen ved siden av de andre alternativene du ikke vil slette.
- Klikk Slett.
Hvis nettleseren eller -versjonen du bruker, ikke vises her, kan du se hjelperessursene for nettleseren for å de aktuelle instruksjonene.
|